Basis

Een basisbehandeling (+ eventuele intake) duurt ca. 45 minuten. Deze pedicurebehandeling bestaat uit de volgende onderdelen:

- Anamnese (medische/persoonlijke achtergrond) alleen de 1e keer

- Desinfecteren van de voeten

- Knippen van de nagels

- Verwijderen van overtollig eelt, evt. likdoorn(s), kloven

- Behandelen van schimmelnagels en/of ingroeiende nagels

- Frezen en polijsten van de nagels

- Polijsten van de voet

- Verzorgen van nagels en nagelomgeving

- Desinfecteren van de voeten

- Het aanbrengen van een verzorgende voetcrѐme ter afsluiting

Na deze behandeling zijn uw voeten goed verzorgd.
Een vervolgbehandeling vindt meestal plaats binnen 4-6 weken.

Wat is een likdoorn?
WAT IS EEN LIKDOORN?
Dit is een (meestal pijnlijke)  eelt verdikking  aan de voet. Ze zijn  een dagelijkse kwelling en vaak wordt het lopen hierdoor bemoeilijkt.
Wanneer een kleine plek op de voet onderhevig is aan overmatige druk of wrijving, ontstaat daar een extra hoeveelheid eelt (de huid beschermt zichzelf). Door de druk van buitenaf (schoenen) kan dit eelt zich niet aan de buitenkant ontwikkelen. Hierdoor wordt het eelt naar binnen gedrukt tegen het periost (beenvlies) aan waar zich veel bloedvaten en zenuwen bevinden die deze pijn veroorzaken.

Behandeling
De pedicure kan de likdoorn vakkundig verwijderen. Als dit regelmatig gebeurt door middel van snijden, frezen en drukvrij leggen, kan de likdoorn op den duur kleiner worden en  zelfs verdwijnen mits de oorzaak wordt opgeheven.

Informatie

Een likdoorn ontstaat door hevige eelt vorming op een klein gebied van de huid. De balans tussen huidvorming en afschilfering is verstoord en door plaatselijke druk gaat de verhoorning niet alleen naar buiten, maar wordt als een hoornpit naar binnen gedrukt. De likdoorn kan voorkomen aan de voetzool (teengewrichten, voorvoet, hak) als ook op de strekzijde van de voet (teengewrichten), alsmede aan de zijkanten van de tenen (bv. wanneer twee tenen door standafwijkingen of knellend schoeisel tegen elkaar gedrukt worden.

Last van een ingroeiende teennagel?

Laat een nagelbeugel plaatsen!

Wat is een ingroeiende teennagel?
Een ingroeiende nagel komt het meest voor aan de grote tenen. Een ingroeiende nagel heeft een nagelrand of nagelpunt die in de nagelplooi drukt en daardoor pijnklachten geeft. In een volgende fase zal de nagel de huid binnendringen en hier een ontsteking veroorzaken.

De behandeling
Een ingroeiende nagel kan door de pedicure behandeld worden. Hierbij wordt het eelt uit de nagelplooi met een frees verwijderd, de zijkant van de nagel afgevlakt en de nagel drukvrij gelegd. Wacht niet te lang met een bezoek aan de pedicure bij de eerste symptomen van een ingroeiende nagel. Dit om pijnlijke ontstekingen te voorkomen.

Wanneer er geen verbetering optreedt en de pijn aanhoudt of iedere keer terugkomt. Dan kunt u ook een nagelbeugel laten plaatsen door uw pedicure. Daardoor zal u geruime tijd geen last meer hebben van een ingroeiende nagel,omdat deze techniek ervoor zorgt dat de nagel niet meer in de nagelwal groeit en daardoor pijn gaat doen of nog erger een ontsteking veroorzaakt.

kloven

Wat zijn kloven?
Dit is een huidaandoening die als gevolg van drukbelasting optreedt. Het komt veel voor dat door een droge huidstructuur en de aanwezigheid van eelt de huid ter plaatse “openbarst”. Hierdoor ontstaan er soms diepe en pijnlijke kloven. Deze kloven lijken op een kartelige snee in de huid. Deze randen zijn hard terwijl de huid in de diepte dun en kwetsbaar is. Ze gaan makkelijk bloeden.

Behandeling
Om deze kloven te genezen, moet de eeltrand in de lengte richting van de kloof worden verwijderd door middel van snijden en frezen. Zo voorkom je dat de kloof verder wordt opengetrokken. Pas dan is genezing van droge kloven goed mogelijk.
Bij vochtige kloven is de behandeling erop gericht zoveel mogelijk infecties te bestrijden. Bij kloven door schimmelinfectie in een vergevorderd stadium zal de pedicure u adviseren de huisarts te raadplegen.

Advies
Deze eeltranden en kloven intensief met een goed indringende vette crème in te vetten. De huid wordt dan zachter en de scherpe randen kunnen gemakkelijker worden verwijderd en de huid krijgt de gelegenheid te herstellen.

Informatie
Bij misvorming is het mogelijk antidrukmiddelen of orthesen aan te brengen om de afstand tussen de tenen te vergroten, waardoor verweking niet opnieuw kan optreden.  Dit is belangrijk om het herstel van elasticiteit van de huid te bevorderen. Omdat die gevoelig is voor kloofvorming.

overtollig eelt

Wat is eelt?
Eeltvorming  is een natuurlijke reactie van de huid op afwisselende druk. Het is de verhoorning van de opperste laag van de huid, de hoornlaag. Handen en voeten zijn de meest voorkomende plaatsen voor verhoorning.  Aan de voeten hebben we ook een dergelijke beschermlaag,  bijvoorbeeld op de bal van de voet en onder de hiel, de plaatsen waarop wij staan: de drukpunten. Bij veel mensen wordt deze beschermlaag te dik en gaat pijn doen bij het lopen. Dan hebben we te maken met overtollig eelt, vaak in combinatie met likdoorns.

Behandeling
Eelt kan door de pedicure deskundig worden teruggebracht tot de normale dikte door middel van snijden, frezen en drukvrij leggen.

Informatie

Ook kan eelt ontstaan door de druk van de schoen boven op de tenen op teentoppen, met als gevolg: kans op pijnlijke likdoorns. Meestal is dan de schoen de oorzaak, deze is te klein of te nauw. Ook te wijde schoenen kunnen eelt veroorzaken omdat er dan een constante wrijving is tussen de huid en de schoen. Goed passende schoenen zijn dus heel belangrijk om extra eelt vorming aan de tenen te voorkomen. Ook extreme zweetvoeten kunnen een oorzaak zijn

schimmelnagel

Wat is een schimmelnagel?
De schimmelnagel, in de volksmond ook kalknagel genoemd wordt veroorzaakt door een trychofytine-infectie en begint bij de vrije nagelrand. Van daaruit groeit de schimmel in de nagelplaat naar de basis van de nagel. De nagelplaat ziet er dan vaak verkleurd (geelbruine strepen), dof en brokkelig uit. De lengtegroei van de nagel is geremd en het gevolg hiervan is dat de dikte van de nagel toeneemt. De nagel kan zelfs los gaan zitten, terwijl zich onder de nagel een ophoping van nagelsubstantie bevindt.

Behandeling
De behandeling is niet eenvoudig en soms zelfs niet mogelijk. Voor de schimmelnagels kunt u het product FunghiClear bestellen. Dit is een spray, die u dagelijks op uw voeten kunt sprayen. Tevens kunt u ook uw schoenen hiermee behandelen. Bij het gebruik van FunghiClear is het dun frezen van de nagels ook nodig. Zodat de spray beter zijn werk doen. Doordat de schimmelnagel erg traag groeit kan de genezing al snel een jaar duren.

Informatie
De meest voorkomende infectiebronnen zijn het zwembad, de sporthal-douche, en de sauna. Ook een vochtige huid, nauwe schoenen, en wassen met teveel zeep kunnen de infectie stimuleren. Wanneer u daar op blote voeten rondloopt, komt u bijna onvermijdelijk in contact met schimmelsporen. Als u vervolgens uw voeten onvoldoende afdroogt en bovendien overmatig transpireert, is de kiem voor een schimmelinfectie gelegd. U bent zelf dan weer een bron voor nieuwe infecties. Iemand met schimmelinfectie kan miljoenen sporen verspreiden, die heel lang besmettelijk blijven.

cosmetische behandeling.

Cosmetische behandeling

Een cosmetische voetbehandeling is een heerlijke ontspannende behandeling en een echte verwennerij.

De behandeling is ook prima te combineren met uw “basis” pedicure behandeling.

Een cosmetische behandeling duurt ca. 60 minuten en bestaat uit de volgende onderdelen:

- Een voetenbad met een etherische olie met een ontspannende werking

- Voetpeeling,  het verwijderen van dode huidcellen

- Verkoelend of verwarmend voetmasker, stimuleert de bloedcirculatie ,reinigt en verzorgt de huid

- Nagelstyling  en het lakken van de nagel

- Voet- en onderbeenmassage met een etherische olie

Diabetische voet.

Diabetisch mellitus

Voor mensen met diabetes mellitus is het belangrijk om de voeten regelmatig te laten verzorgen. Mensen met diabetes mellitus hebben een grotere kans op het krijgen van complicaties aan de voeten.

Ik heb een opleiding als medisch pedicure. Deze opleiding is belangrijk voor de mensen met een reumatische en diabetische of oncologische voet. .

De behandeling is hetzelfde als de basisbehandeling.

reumatische voet

Reumatische voeten

Voor iemand met reumatische klachten is het noodzakelijk om een pedicure te zoeken die kennis heeft over deze ziekte en de gevolgen daarvan. Door mijn specialisatie kan ik goede adviezen geven en passende behandelingen geven.

Vergoeding zorgverzekeraars bij reumatische voeten

De meeste zorgverzekeraars vergoeden een behandeling bij een medisch pedicure tot een bepaald maximum bedrag per jaar. De behandeling is hetzelfde als de basisbehandeling.